EKSEMPLER PÅ UDFORDRINGER
LEDERGRUPPEFORLØB:
DET SAMARBEJDENDE LEDERTEAM
UdfordringMange ledergrupper arbejder i adskilte siloer og overser muligheden for et hensigtsmæssigt samarbejde på tværs. Ledergruppen misser herved muligheden for at udnytte ressourcerne optimalt og opdager ikke potentialet i at dele de fælles opgaver mellem hinanden. Nyttig videndeling går tabt og opgaverne laves dobbelt. |
- Overblik over ledergruppens DiSC Management Profiler
- Gruppens kommunikative stryker
- Gruppen adfærdsmæssige styrker
- Tværfagligt samarbejde og nedbrydning af silotænkning
- Velfungerende teams
- Kunstige harmoni eller ægte trivsel
- De 4 ledelsesdimensioner
- De 7 arbejdslystfaktorer
- Motivationsskabende ledelsesadfærd
- Ledelse med mod og mening
- Ledelsesgrundlag og eftermæle
- Ledergruppen fælles vision og fremtidsbillede
UdbytteLedergruppen har efter forløbet indblik i gruppens personprofiler og har fået indsigt i de fire grundlæggende adfærdsstile. Der er opnået fælles læring omkring de udvalgte emner. |
TEAMUDVIKLINGSFORLØB
AFLYS DEN KUNSTIGE HARMONI OG SKAB ÆGTE TRIVSEL
UdfordringNår stemningen i teamet er kunstig og anstrengt, går det ud over samarbejdet i medarbejdergruppen. Ledelsesopgaven kommer nemt til at handler om at slukke ildebrande fremfor at skabe udvikling. De interne uenigheder hober sig op og påvirker det gode kollegaskab. Teamet risikerer at miste fokus på arbejdsopgaven |
|
- De 5 opmærksomhedspunkter for et velfungerende team
- De 5 opmærksomhedspunkter for et dysfunktionelt team
- Organisatorisk medlemskab
- Hvad er fakta og status på vores teamsamarbejdet?
- Hvad er kunstigt, hvad er ægte og hvorfor?
- Hvad vil vi forpligte os til?
Udbytte
Teamet vil efter forløbet have drøftet og aftalt fremtidens ideelle samarbejdsadfærd.
Den nuværende adfærd er sammenholdt med den ideelle adfærd, og vi har set på de forskellige forhindringer, der påvirker det gode samarbejde. Med udgangspunkt i teorierne har vi talt om, hvordan kommunikation og samarbejde kan optimeres.
Deltagerne får i løbet af forløbet samtidig indblik i og forståelse for det ansvar, der ligger på hver enkelte, når det gælder trivsel og god kommunikation
TRIVSEL OG UDVIKLING
MÅLRETTET FORLØB TIL MINDRE EJERLEDET VIRKSOMHEDER
UdfordringSom ejerleder er det tit en udfordring at bevare overblik og udvikle lederkompetencer i takt med at virksomheden vokser. Den faglighed og de kompetencer, som lederen oprindelig er uddannet indenfor – og som virksomheden lever af – er ikke længere de kompetencer, som der skal bruges i rollen som leder. Ansvaret for medarbejdertrivsel, kommunikation og velfungerende samarbejde ligger nu i stedet på lederens bord. |
|
- DiSC Management personprofil
- Virksomhedens styrker og svagheder
- Grundlæggende ledelsesansvar
- GAIS trivselsmåling
- De 7 arbejdslystfaktorer
- De 4 ledelsesdimensioner
- Organisatorisk medlemskab
- Hensigtsmæssige procedure og strukturer
- Kommunikationsmetoder
- Velfungerende teams
- Konflikthåndtering
- Fremtidige ledelsestiltag
Udbytte
Ejerlederen har efter udviklingsforløbet indblik i de ændringer, der er nødvendige i forhold til ledelsesstil og ledelseskompetencer. Virksomheden har fået et eftersyn, og struktur og procedure har blevet optimeret. Der er sat ord og tal på trivsel og udarbejdet handleplan for fremtidig kommunikation og samarbejde